Η σωστή ευθυγράμμιση των τροχών του οχήματος σας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για ασφαλή και οικονομική οδήγηση. Η απαρίθμηση ή η εσφαλμένη ρύθμιση της γεωμετρίας του αυτοκινήτου σας, μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο στην ασφάλεια σας.

Και αυτό γιατί αυξάνονται οι πιθανότητες για παρεκκλίσεις και τραβήγματα του τιμονιού.

Επίσης η πρόωρη φθορά των ελαστικών σας καθώς και η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου είναι δεδομένη.

ΚΑΘΕ ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ?

H συχνότητα ελέγχου της ευθυγράμμισης είναι διαφορετική για κάθε αυτοκίνητο και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την χρήση του οχήματος.

Προληπτικά κάθε οδηγός, πρέπει να ελέγχει το όχημα του σε συνεργείο μια φορά τον χρόνο η περίπου κάθε 10.000.

Σύγκλιση τροχού

Η τιμή της σύγκλισης είναι η ποσότητα με την οποία οι μπρος ή οι πίσω τροχοί δείχνουν προς τα μέσα ή προς τα έξω στο μπροστινό μέρος του τροχού και σε σχέση μεταξύ τους. Όταν οι τροχοί δείχνουν προς τα μέσα τότε λέμε ότι έχουμε θετική απόκλιση. Οι τιμές αυτής της σύγκλισης δίνονται σε θετικούς αριθμούς. Αντίθετα, όταν οι τροχοί δείχνουν προς τα έξω, τότε λέμε ότι έχουμε αρνητική σύγκλιση – απόκλιση και οι τιμές της δίνονται σε αρνητικούς αριθμούς. Ο σκοπός της σωστής σύγκλισης είναι να εξασφαλίσουμε ότι οι τροχοί κινούνται παράλληλα όταν το αυτοκίνητο είναι σε κίνηση. Μια λάθος ρύθμιση σύγκλισης μπορεί να επηρεάσει τη σταθερότητα και τη δυνατότητα ελέγχου πάνω στο αυτοκίνητο. Η σύγκλιση τροχών μπορεί να μετρηθεί σαν γωνία ή σαν γραμμική διάσταση, ανάλογα με το όργανο μέτρησης που χρησιμοποιείται.

Απόκλιση στις στροφές

Η απόκλιση στις στροφές είναι η διαφορά στις γωνίες μεταξύ κάθε μπροστινού τροχού και της κεντρικής ευθείας του αυτοκινήτου όταν γυρίζουμε το τιμόνι. Το υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτρέπει στο εσωτερικό του τροχού να γυρίζει με μικρότερη ακτίνα για να ελαχιστοποιούνται οι τριβές των ελαστικών. Δεν πρέπει να υπάρχει διαφορά στη γωνία (Α). Όταν το τιμόνι στρίβει αριστερά ή δεξιά, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη μας τις ανοχές του κατασκευαστή.

Γωνία Κάμπερ

Αν ο τροχός έχει μια κλίση προς τα έξω από την κατακόρυφο τότε λέμε ότι έχουμε θετική κάμπερ (Β) και όταν έχει κλίση προς τα μέσα της κατακόρυφης, λέμε ότι έχουμε αρνητική κάμπερ (C), κοιτώντας από το μπροστινό ή το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα της κάμπερ μπορεί να συγκριθεί με την τάση ενός κώνου να περιστραφεί προς το μικρό άκρο του Εικόνα (Α). Γι’ αυτό οι τροχοί που είναι και οι δύο ρυθμισμένοι με θετική κάμπερ έχουν την τάση να αποκλίνουν όταν στρέφονται ενώ οι τροχοί με αρνητικό κάμπερ έχουν την τάση να συγκλίνουν μεταξύ τους. Η γωνία κάμπερ μετράται σε μοίρες, με τους τροχούς να κοιτάζουν προς τα εμπρός.

Κλίση Βασιλικού πείρου (ΚΡΙ) & περικλ. Γωνία

Η κλίση βασιλικού πείρου ΚΡΙ είναι η γωνία της κλίσης του βασιλικού πείρου προς την κεντρική ευθεία του αυτοκινήτου από την κατακόρυφη (Α). Στα συστήματα που χρησιμοποιούν περιστρεφόμενες αρθρώσεις ακραξονίου ο βασιλικός πείρος είναι πρακτικά η ευθεία που διέρχεται από τον άξονα διεύθυνσης των αρθρώσεων, γι’ αυτό υπάρχει ο όρος Κλίση Άξονα Διεύθυνσης (SAT). Η περιεχόμενη γωνία είναι η γωνία κάμπερ συν τη γωνία του βασιλικού πείρου (Β). Οι ευθείες που διέρχονται από τη γωνία κάμπερ και τη γωνία του βασιλικού πείρου θα διασταυρώνονται. Αν οι ευθείες διασταυρώνονται κάτω από την επιφάνεια του δρόμου, η διάσταση περιγράφεται σαν θετική ακτίνα τριβής (C). Αν οι δύο ευθείες διασταυρώνονται πάνω από την επιφάνεια του δρόμου, η διάσταση λέγεται αρνητική ακτίνα τριβής. Μια μικρή ακτίνα τριβής θα συνεισφέρει στη σταθερότητα του συστήματος διεύθυνσης. Στα αυτοκίνητα με διαγώνια χωρισμένα κυκλώματα φρένων, η αρνητική ακτίνα τριβής εξισορροπεί το σύστημα διεύθυνσης. Όταν η δύναμη των φρένων των μπροστινών τροχών είναι άνιση μεταξύ τους.

Γωνία Κάστερ

Η γωνία κάστερ είναι η κλίση του βασιλικού πείρου είτε προς τα μπρος είτε προς τα πίσω από την κατακόρυφη όπως φαίνεται από την πλευρά του αυτοκινήτου. Η γωνία κάστερ επηρεάζει τη σταθερότητα της κατευθυντικότητας του τιμονιού. Για ν’ αυξηθεί η τάση του συστήματος διεύθυνσης να αυτοκεντράρεται, το σύστημα διεύθυνσης θα πρέπει κανονικά να σχεδιαστεί με θετικό κάστερ.

Γωνίες ασφαλείας

Αυτή είναι η γωνία του εσωτερικού ή του εξωτερικού των τροχών στα αριστερά και δεξιά, σε σχέση με την ευθεία προς τα μπρος θέση των τροχών. Θα παρατηρήσετε ότι το εσωτερικό του τροχού (Β) στρίβει κατά μια μεγαλύτερη γωνία από το εξωτερικό του τροχού (Α), έτσι ώστε να ελαττωθεί η τριβή των ελαστικών.

Σύστημα διεύθυνσης πίσω τροχών

Ένας αριθμός κατασκευαστών αυτοκινήτων παρουσίασε τα συστήματα διεύθυνσης πίσω τροχών με διάφορους τρόπους λειτουργίας. Ένα βασικό σύστημα σχεδιάζεται για να γυρίζει τους πίσω τροχούς προς την ίδια διεύθυνση με τους μπροστινούς τροχούς πάνω από ταχύτητες 35-50 χλμ./ώρα (Α). Ένα πιο προοδευμένο σύστημα θα γυρίζει τους πίσω τροχούς προς την αντίθετη διεύθυνση από τους μπροστινούς τροχούς σε χαμηλές ταχύτητες (Β), αλλάζοντας τη διεύθυνση τους καθώς η ταχύτητα, αυξάνει ώστε να έχουν την ίδια διεύθυνση με τους μπροστινούς τροχούς σε μεγαλύτερες ταχύτητες. Το σύστημα διεύθυνσης πίσω τροχών έχει τα πλεονεκτήματα της αυξανόμενης σταθερότητας, καλύτερης συμπεριφοράς στις υψηλές ταχύτητες και βελτιωμένη δυνατότητα ελιγμών. Είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε το βιβλίο του κατασκευαστή πριν προχωρήσετε στη ρύθμιση του συστήματος ευθυγράμμισης των πίσω τροχών.

Άξονας συμμ, και Απόκλιση του άξ, ώθησης

Ο άξονας συμμετρίας είναι η κεντρική ευθεία από τον μπροστινό και πίσω άξονα Εικόνα 84. Μια κακή ρύθμιση σύγκλισης των πίσω τροχών ή του σετ μπακ, των τροχών μπορεί να αναγκάσει το αυτοκίνητο να κινηθεί προς μία κατεύθυνση διαφορετική από την κεντρική ευθεία. Αυτό λέγεται απόκλιση του άξονα ώθησης (Β).

Σετ μπακ τροχού

Αυτή είναι η απόσταση (1) με την οποία ένας μπροστινός ή πίσω τροχός αποκλίνει από τον αντίθετο τροχό στον ίδιο άξονα. Το σετ μπακ του τροχού μπορεί επίσης να μετρηθεί σαν γωνία

Ύψος οδήγησης

Θέση βάρους ελέγχου

Αν οι τιμές τις γεωμετρίας του κατασκευαστή αποφασίζονται με ένα συγκεκριμένο βάρος να εφαρμόζεται στην ανάρτηση, να προσδιοριστεί η θέση του βάρους στο αυτοκίνητο. Το βάρος μπορεί να πρέπει να τοποθετηθεί στα μπροστινά καθίσματα (Α), στα πίσω καθίσματα (Β) ή στο χώρο αποσκευών (0) ή και στα τρία μέρη, ανάλογα με τον κατασκευαστή και το μοντέλο.

Ρύθμιση ανάρτησης

Η ανάρτηση των αυτοκινήτων ρυθμίζεται πιο σωστά με τη χρήση. Για να επιτραπεί η ρύθμιση της ανάρτησης, οι κατασκευαστές μπορεί να δίνουν ένα πίνακα των ρυθμίσεων, της γεωμετρίας για να χρησιμοποιηθεί σε σχέση με τις μετρήσεις του ύψους της ανάρτησης. Όπου είναι εφαρμόσιμο, θα εφαρμόζονται αυτές οι τιμές και τα αντίστοιχα σημεία μέτρησης,

Ελαστικά

Φθορά ελαστικών

Κακή ευθυγράμμιση τροχών θα προκαλέσει μεγαλύτερη φθορά ελαστικών. Η εικόνα του σχήματος 11 δείχνει το αποτέλεσμα που έχει η υπερβολική σύγκλιση ή απόκλιση στα νήματα των ελαστικών. Υπερβολική απόκλιση θα προκαλέσει φάγωμα (Α) και φθορά (Β) στο εσωτερικό τμήμα του ελαστικού. Ενώ υπερβολική σύγκλιση θα προκαλέσει φάγωμα και φθορά στο εξωτερικό του ελαστικού.